Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI NR 46:

Rozwijamy kompetencje! - zajęcia psychologiczne dla dzieci

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

100 820,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ośrodek Sportowo – Rekreacyjny „Kurdwanów Nowy"

Krótki opis projektu

Celem projektu jest wsparcie rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży z klas 1 – 8 szkół podstawowych oraz zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla ich rodziców.

Opis projektu

Celem projektu jest wsparcie rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży z klas 1 – 8 szkół podstawowych. Zaproszenie do uczestnictwa w zajęciach skierowane jest do dzieci i młodzieży mieszkających lub uczących się w szkołach na terenie Dzielnicy XI oraz ich rodziców.
 

Podczas zajęć wykorzystane zostaną rozmaite techniki psychospołeczne (trening umiejętności społecznych, relaksacja, arteterapia, choreoterapia, bajkoterapia, dramoterapia, psychorysunek, twórcze myślenie oraz inne techniki należące do repertuaru psychoedukacji). Zajęcia w poszczególnych grupach wiekowych będą obejmowały podobne treści, jednak sposób ich przekazu będzie odmienny ze względu na różnice rozwojowe pomiędzy dziećmi. Zajęcia obejmować będą takie zagadnienia jak m.in.:

  • rozpoznawanie i wyrażanie własnych emocji
  • naukę wyrażania emocji w bezpieczny społecznie sposób
  • pracę nad własnymi trudnymi emocjami m.in. strachem i złością
  • temat asertywności
  • naukę relaksacji i własnego wyciszenia
  • wyznaczanie bliższych i dalszych celów
  • kwestie motywacji wewnętrznej i zewnętrznej
  • rozwijanie zachowań prospołecznych
  • ćwiczenie przyjmowania perspektywy drugiej osoby
  • problematykę odpowiedzialności za drugą osobę
  • wątki integracji grupowej i współpracy
  • naukę skupiania uwagi na doznaniach płynących z ciała i ze środowiska zewnętrznego
  • twórcze rozwiązywanie problemów
  • trening kreatywnego myślenia
  • problematykę poczucia własnej wartości
  • rozwijanie pozytywne relacje z innymi
  • nawiązywanie przyjaźni

W ramach projektu prowadzone będą zajęcia z psychologiem dla dzieci i młodzieży z klas 1-8 szkoły podstawowej oraz konsultacje i prelekcje z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą, pedagogiem dla rodziców/opiekunów. Zapisy na zajęcia, konsultacje i prelekcje będą odbywać się poprzez formularz zgłoszeniowy zamieszczony na dedykowanej projektowi stronie internetowej a także na podany na stronie adres mailowy.
Materiały promocyjne informujące o możliwości zapisów zostaną rozpowszechnione wśród wszystkich mieszkańców Dzielnicy XI.


Zapisy na realizowane w ramach projektu zajęcia/konsultacje/prelekcje będą prowadzone wg kryterium kolejności zgłoszeń. Czas trwania każdego działania w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. Działaniami realizowanymi w ramach projektu planuje się objąć łącznie co najmniej 50 osób tj. dzieci i młodzieży oraz rodziców/opiekunów, zamieszkałych na terenie Dzielnicy XI.


Podczas realizacji projektu będą spełnione minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W celu zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami:
- w formularzu zgłoszeniowym zostanie umieszczona specjalna rubryka do wpisania informacji o ewentualnych potrzebach np. osób z niepełnosprawnością ruchową i innymi, dzięki czemu każdorazowo i dla każdego z uczestników zostaną podjęte odpowiednie działania mające na celu zapewnienie dostępności w przypadku zaistnienia takiej potrzeby – w przypadku zgłoszenia za pomocą adresu e-mail, na stronie internetowej zostanie zamieszczony komunikat z prośbą o poinformowanie o ewentualnych potrzebach w treści e-maila;
- lokal wskazany jako miejsce realizacji zadania nie posiada barier architektonicznych ani innych utrudnień, które uniemożliwiają lub utrudniają dostęp i swobodę dla uczestników zadania.


Zajęcia dla dzieci i młodzieży z klas 1-8 szkoły podstawowej
Uczestnicy zajęć zostaną podzielni na 4 grupy wiekowe, każda grupa będzie uczestniczyć w 34 zajęciach, tj. łącznie zostanie zorganizowanych 136 zajęć dla dzieci. Grupa będzie liczyć od 6-10 osób każda. W kameralnym gronie dzieci i młodzież będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez psychologa, podczas których będą mogły rozwijać kompetencje społeczne i emocjonalne oraz swobodnie porozmawiać o problemach z jakimi się borykają. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach będzie pisemna zgoda rodzica/opiekuna. Czas trwania każdych zajęć w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową.
Z zajęć dla dzieci i młodzieży skorzysta min. 24 dzieci. W ramach projektu każde dziecko skorzysta z 34 zajęć.
 
Konsultacje dla rodziców
W ramach realizowanego projektu rodzice/opiekunowie, potrzebujący konsultacji z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą lub pedagogiem, będą mieli możliwość indywidualnej rozmowy. Planuje się przeprowadzić dwie konsultacje w miesiącu. Czas trwania każdej konsultacji w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową.
Z konsultacji dla rodziców skorzysta min. 10 rodziców/opiekunów. W ramach projektu zostanie przeprowadzonych minimum 18 konsultacji dla rodziców.
 
Prelekcje dla rodziców
W trakcie projektu zaplanowano prelekcje dla rodziców/opiekunów z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą, pedagogiem, które odbywałyby się dwa razy w miesiącu w okresie od kwietnia do listopada. Tematyka prelekcji obejmowała będzie kwestie związane np. z prawidłowym rozwojem dzieci i młodzieży, problematyką komunikacji między dziećmi i młodzieżą a rodzicami, pomocą dzieciom i młodzieży w poradzeniu sobie z ich trudnymi emocjami. Czas trwania każdej prelekcji w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. Z prelekcji dla rodziców skorzysta min. 10 rodziców/opiekunów. W ramach projektu zostanie przeprowadzonych minimum 18 prelekcji dla rodziców.


W czasie przeznaczonym na każdą konsultację (jedna godzina zegarowa) może odbyć się więcej niż jedna rozmowa rodzica ze specjalistami.
Do prowadzenia zajęć, konsultacji i prelekcji zostaną zatrudnieni specjaliści z zakresu psychologii i terapii tj. psychologowie, neuropsycholog, psychoterapeuci, pedagodzy doświadczeni w pracy z dziećmi i młodzieżą, którzy posiadają niezbędne uprawnienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Psycholog - wykształcenie wyższe, minimum dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, preferowani będą psychologowie posiadający certyfikaty ukończenia szkoleń z zakresu m.in. treningu umiejętności społecznych, treningu kontroli złości, arteterapii.
Neuropsycholog - wykształcenie wyższe, minimum dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, ukończenie kursu lub studiów podyplomowych z neuropsychologii
Psychoterapeuta - wykształcenie wyższe, w trakcie atestowanego, całościowego szkolenia w psychoterapii (co najmniej po 2 roku) lub ukończenie przedmiotowego szkolenia potwierdzone certyfikatem.
Pedagog - wyższe wykształcenie, co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą.


W razie zapotrzebowania w spotkaniach będą mogli uczestniczyć dzieci i młodzież oraz rodzice/opiekunowie z niepełnosprawnościami, którzy otrzymają pomoc i wsparcie, które pozwolą się na poznanie sposobów radzenia sobie z pojawiającymi się w ich codziennym życiu trudnościami, które są spowodowane występującą niepełnosprawnością.
Zajęcia/konsultacje/prelekcje zaplanowane zostały na okres od kwietnia do grudnia 2024 r.

 

Zajęcia/konsultacje/prelekcje będą się odbywać stacjonarnie i w razie zapotrzebowania online. W przypadku obowiązujących w kraju obostrzeń sanitarnych, spowodowanych występowaniem stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii i braku możliwości spotkań stacjonarnych, będą one organizowane z wykorzystaniem np. narzędzi do wideokonferencji.


Projekt umożliwi dzieciom i młodzieży rozwinięcie kompetencji społecznych i emocjonalnych, co pozwoli im efektywniej radzić sobie w różnorodnych, codziennych sytuacjach. Rezultatem projektu będzie również zwiększenie wiedzy rodziców/opiekunów dotyczącej norm rozwojowych u dzieci i młodzieży oraz sposobów, w jaki najlepiej wpierać i stymulować ich rozwój.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Dzieci i młodzież funkcjonują w wielu różnych grupach społecznych np. rodzina, rówieśnicy, czy szkoła. Nieodłącznym elementem życia są emocje, które niejednokrotnie sprawiają, że w danych sytuacjach zachowujemy się w określony sposób. Zadaniem każdego jest nauczenie się wyrażania emocji i zachowywania w aprobowany przez społeczeństwo sposób. Za sprawą pandemii uczniowie doświadczali izolacji społecznej. W tym czasie mogły nasilać się u nich negatywne emocje oraz występować problemy z wyznaczaniem sobie celów i podejmowaniem decyzji. Obecnie sytuacją potęgującą niepokój i stres jest trwająca wojna na Ukrainie. Zajęcia wspierające kompetencje społeczne i emocjonalne wydają się teraz szczególne potrzebne.


Projekt ma na celu stworzenie możliwości kontaktu ze specjalistami, którzy wskażą sposoby radzenia sobie z różnymi sytuacjami z życia codziennego. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania, zrozumienia określonych zachowań i umiejętności. Dzięki zajęciom uczestnicy będą mieli możliwość lepszego poznania siebie, swoich mocnych i słabych stron. Nauczą się rozpoznawać emocje oraz radzić sobie z emocjami własnymi i innych osób. Będą mogli poćwiczyć przyjmowanie perspektywy drugiej osoby, nauczą się współpracy i odpowiedzialności.


Rozwiną zachowania prospołeczne i asertywną postawę. Ponadto nauczą się wyznaczać sobie bliższe i dalsze cele oraz znajdować w sobie motywację do ich realizacji. Będą umieli poszukiwać nowych rozwiązań zaistniałych problemów i rozwiną kreatywne myślenie. Za sprawą zajęć wzmocnią również poczucie własnej wartości.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koszt zakupu materiałów potrzebnych w ramach realizacji projektu Zakup materiałów m.in. gry psychologiczne i edukacyjne, głośnik do zajęć z choreoterapii i relaksacji, materiały kreatywne do zajęć z twórczego myślenia, książki psychologiczne np. bajki relaksacyjne 5 000,00 PLN
Koszt zakupu m.in. biurowych, zakup licencji do platform do wideokonferencji, środków czystości, artykułów higienicznych, środków do dezynfekcji Koszt materiałów dla uczestników spotkań, zakup licencji do platform do wideokonferencji, koszt zakupu środków czystości, artykułów higienicznych, środków do dezynfekcji dla uczestników, specjalistów 6 000,00 PLN
Koszt napojów/małego poczęstunku dla uczestników Koszt za cały projekt 2 000,00 PLN
Koszty związane z promocją projektu Koszt przygotowania materiałów promocyjnych m.in. ulotek, plakatów, stworzenie strony internetowej z formularzem zgłoszeniowym, reklama w mediach społecznościowych 25 000,00 PLN
Koszt wynajmu sali Wynajęcie sali na zajęcia/prelekcje/konsultacje. Przyjęto stawkę 60 zł za godzinę zegarową 10 320,00 PLN
Wynagrodzenie specjalisty prowadzącego zajęcia dla dzieci i młodzieży Przyjęto stawkę za prowadzenie zajęć przez jednego specjalistę, stawka maksymalna 250 zł za godzinę zegarową tj. 34 zajęcia x 4 grupy x 250 zł 34 000,00 PLN
Wynagrodzenie specjalisty prowadzącego konsultacje dla rodziców Koszt 1 godziny zegarowej konsultacji wynosi 250 zł (18 konsultacji x 250 zł) 4 500,00 PLN
Wynagrodzenie specjalisty prowadzącego prelekcje dla rodziców Koszt 1 godziny zegarowej prelekcji wynosi 250 zł (18 prelekcji x 250 zł) 4 500,00 PLN
Koszt obsługi księgowo-prawnej projektu Koszt za cały projekt 4 000,00 PLN
Koszt wynagrodzenia koordynatora Koszt za cały projekt. Zadaniem koordynatora będzie m.in. prowadzenie rekrutacji, koordynacja spraw organizacyjnych projektu, działania promocyjne itp 5 500,00 PLN
100 820,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wyłonienie realizatora projektu Przygotowanie dokumentacji konkursowej i ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację przedmiotowego projektu styczeń-marzec 2024
Reklama i promocja projektu Przygotowanie projektu graficznego materiałów promocyjnych m.in. ulotek, plakatów, ich wydruk. Umieszczenie informacji o projekcie m.in. na stronie internetowej, na portalach społecznościowych, umieszczenia plakatów na terenie dzielnicy XI kwiecień-wrzesień 2024
Zakup materiałów i artykułów potrzebnych podczas realizacji projektu Zakupione zostaną niezbędne materiały do prowadzenia spotkań, zajęć m.in. materiałów biurowych, zakup licencji do platform do wideokonferencji, środków czystości, artykułów higienicznych, środków do dezynfekcji kwiecień – grudzień 2024
Rekrutacja do projektu Zapisy do projektu będą odbywać się poprzez formularz internetowy a także na podany na stronie adres mailowy. Zapisy do projektu będą prowadzone wg kryterium kolejności zgłoszeń. Projektem planuje się objąć co najmniej 50 osób (dzieci i młodzież oraz rodziców/opiekunów) kwiecień - październik 2024
Realizacja projektu Realizacja zajęć dla dzieci i młodzieży oraz konsultacji i prelekcji dla rodziców w terminie od kwietnia do grudnia. Zapisy do projektu będą prowadzone wg kryterium kolejności zgłoszeń. Projektem planuje się objąć co najmniej 50 osób (dzieci i młodzieży oraz rodziców/opiekunów) z terenu Dzielnicy XI. Każde spotkanie będzie trwało 1 godzinę zegarową. Uczestnicy będą mieć możliwość otrzymania bezpłatnego napoju/małego poczęstunku. W przypadku obowiązujących w kraju obostrzeń sanitarnych, spowodowanych występowaniem stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii i braku możliwości spotkań stacjonarnych, spotkania będą organizowane z wykorzystaniem np. narzędzi do wideokonferencji kwiecień – grudzień 2024
Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt będzie stanowił wsparcie rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży z klas 1 - 8 szkół podstawowych, poprzez zajęcia opierające się na rozmaitych technikach psychospołecznych. Jednocześnie, realizacja projektu przyczyni się do zapewnienia wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla ich rodziców.
powrót