Rewitalizacja i budowa pomocy naukowych – warsztaty.
Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków
Krótki opis projektu
Obecnie bardzo popularne jest organizowanie warsztatów poświęconych nadawania „drugiego życia” przedmiotom uznanym za już niepotrzebne. Składany projekt ma objąć pomoce naukowe ze sprzętem optycznym w roli głównej (przede wszystkim mikroskopy).
Opis projektu
Obecnie bardzo popularne jest organizowanie warsztatów poświęconych nadawania „drugiego życia” przedmiotom uznanym za już niepotrzebne. Składany projekt ma objąć pomoce naukowe ze sprzętem optycznym w roli głównej (przede wszystkim mikroskopy).
Podstawowe założenia to:
Zagospodarowanie, naprawa i rewitalizacja pomocy dydaktycznych
W ramach promocji kultury materialnej: uwrażliwianie na pracę i myśl techniczną poprzednich pokoleń
Zapoznanie z najnowszymi materiałami i technologiami (projektowanie i druk 3D, obróbka CNC) oraz zastosowaniami ich w praktyce
Zapobieganie odpływu kandydatów na studia eksperymentalne, promocja przedmiotów przyrodniczych i technicznych, czyli w dłuższej perspektywie zapobieganiu bezrobocia osób z wyższym wykształceniem.
Projekt jest dedykowany do wszystkich mieszkańców Krakowa, tj w wieku od lat 8 do 88-miu. Nie są wymagane umiejętności wstępne, poza podstawową obsługą komputera.
W wielu szkołach, instytucjach kultury czy domach prywatnych znaleźć można zbiory nieczynnych, zdekompletowanych bądź zapomnianych pomocy naukowych:
Z drugiej strony zakup takiego sprzętu jest dość kosztowny, a wybór materiału do obserwacji i doświadczeń – bardzo ograniczony. Skutkuje to niedoborem kandydatów na kierunki studiów eksperymentalnych oraz ich niewystarczającym przygotowaniem.
Antidotum na te bolączki mogą być warsztaty z rewitalizacji i budowy pomocy naukowych.
Rozwój nowych technologii takich jak projektowanie i druk 3D, obróbka CNC, źródła światła LED pozwalają na rewitalizację sprzętu dydaktycznego, do którego zabrakło części czy materiałów.
Działania takie są wyrazem nie tylko troski o środowisko naturalne, ale szacunku do pracy ludzkiej nazywanej kulturą materialną albo savoir-faire.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Warsztaty są dedykowane dla szerokiego grona odbiorców: nauczycieli, instruktorów, ale też uczniów z rodzicami czy ogólnie osób ciekawych świata. Wrzucając do wyszukiwarki hasło „naukowiec” w 60% grafika przedstawia człowieka przy mikroskopie. Obserwacje mikroskopowe mają przewagę nad np teleskopową, że są niezależne od pogody czy pory roku, mają przewidywalny efekt i są niezwykle spektakularne. Najatrakcyjniejsze dla odbiorców są obserwacje w świetle spolaryzowanym, niezwykłość kolorów i ich dynamika gwarantują publiczności. Niestety, tego typu sprzęt jest bardzo trudno dostępny, kosztowny, nie mówiąc już o preparatach. Integralną częścią warsztatów jest nauka przygotowania materiału badawczego, w tym budowa urządzenia do przecinania próbek na bardzo cienkie warstwy. Konstrukcja taka musi być oczywiście stworzona na zasadzie upcyclingu, czyli z materiałów używanych poprzednio przy podniesieniu wartości produktu finalnego.
Efektem końcowym warsztatów jest podniesienie wśród mieszkańców Krakowa kompetencji w zakresie projektowania 3D, umiejętności przygotowania plików do wydruku, technologii CNC czy cięcia laserowego. Niewątpliwą zaletą jest rozwój wyobraźni trójwymiarowej, podniesienie wiedzy z zakresu najnowszych materiałów, a także z dziedzin przyrodniczych (biologia, geologia), ścisłych (chemia) czy wręcz historycznych (podstawy konserwacji zabytków i archeologii).
Projekt jest kierowany dla osób w wieku od lat 8-miu do 88-miu. Projekt zakłada zorganizowanie warsztatów dla minimum 12 grup kilkunastosobowych. Każda grupa odbędzie zajęcia teoretyczne, szkolenie z projektowania i praktycznego zastosowania otrzymanej wiedzy oraz zajęcia terenowe sprawdzające praktyce nabyte umiejętności. Zajęcia poprzedzi test ułatwiający określenie poziomu wiedzy grupy, a zakończy test potwierdzający wzrost kompetencji.
Rekrutacja będzie odbywać się poprzez praktyczne pokazy w szkołach i placówkach kultury oraz przez promocję stworzonej na ten cel strony internetowej.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Przeprowadzenie warsztatów | Wynajem sali wykładowej, laboratoriów, maszyn; zakup materiałów i narzędzi. Przeprowadzenie wystawy powarsztatowej. Dokumentacja fotograficzna i filmowa i ich edycja | 84 000,00 PLN |
84 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Rekrutacja | 1. Rekrutacja uczestników warsztatów, prezentacje w szkołach lub instytucjach kultury : styczeń – marzec ‘24 | 31-03-24 |
Zakupy | Zakup materiałów, wyszukiwanie urządzeń do rewitalizacji; wyszukiwanie sal i laboratoriów | 31-04-24 |
Realizacja warsztatów | Realizacja zajęć teoretycznych, praktycznych oraz terenowych: | 30-09-24 |
Upowszechnianie wyników | Prezentacje wytworzonego sprzętu, wystawa prac uczestników warsztatów: | 31-12-24 |
Zagospodarowanie | Przekazanie wytworzonego sprzętu placówkom kultury lub oświaty: | 31-12-24 |