Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 47:

Przygody w Dębnickiej przyrodzie

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

160 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górka Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego

Krótki opis projektu

Poznajmy wyjątkową przyrodę naszej dzielnicy: łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górkę Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego. Wyprawy w naturę z edukatorami, warsztatami, piknikami dla wszystkich mieszkańców dzielnicy, szkół i przedszkoli.

Opis projektu

Poznajmy wyjątkową przyrodę naszej dzielnicy: łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górkę Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego. Wyprawy w naturę z edukatorami, warsztatami, piknikami dla wszystkich mieszkańców dzielnicy, szkół i przedszkoli.

W naszej dzielnicy znajdują się wyjątkowe miejsca, w których można się poczuć jak w prawdziwej głuszy. Mamy to szczęście, że ekscytująca wyprawa nie wymaga od nas wyjazdu nigdzie daleko. W lasku pychowickim możemy odkrywać porośnięte paprociami wąwozy prowadzące do tajemniczych kawern. Na łąkach w Kostrzu spotykamy jedne z najrzadszych gatunków motyli na świecie i zatopimy wśród ciągnących się po horyzont kolorowych łąk. Koło Zakrzówka spotkamy węża - gniewosza plamistego (nie ma się czego bać - jest niejadowity) i pszczoły murarki.
Wystarczy spacer lub kilka przystanków autobusem, żeby odkrywać i zachwycać się przyrodą, którą mamy na wyciągnięcie ręki. To bezcenny zasób w czasach, w których jesteśmy przeciążeni stresem, przebodźcowani, a u dzieci diagnozowany jest syndrom deficytu natury. Kontakt z przyrodą obniża stres, pozwala się zregenerować fizycznie i psychicznie. 
Chcemy promować spędzanie czasu w wyjątkowej przyrodzie w naszej dzielnicy, zwiększyć świadomość i wiedzę o tutejszej wyjątkowej faunie i florze dzięki ogólnodostępnym wyprawom oraz współpracy ze szkołami i przedszkolami. Chcemy też promować uczenie się przez całe życie i uczenie w terenie, wedle formuły: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam,  pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” 


W ramach projektu:
- każdy mieszkaniec i mieszkanka, niezależnie od wieku będzie mógł wziąć udział w wyprawie z edukatorem i warsztatach w ramach wyprawo-pikników na każdą porę roku
- cyklu "4 pory roku w moim lesie/na mojej łące" - podczas każdej pory roku będzie organizowana całodzienna wyprawa połączona z warsztatami i biwakowaniem (ognisko/przygotowywanie jedzenia/piknik)
- jednorazowe wyprawy połączone z warsztatami i biwakowaniem (ognisko/przygotowywanie jedzenia/piknik) 
- nauczyciele, edukatorzy, rodzice będą mogli skorzystać ze scenariuszy lekcji i kart pracy dzięki którym będą mogli przeprowadzić ciekawą wycieczkę / realizować podstawę programową w ramach zajęć w terenie, dedykowanych dębnickiej przyrodzie
- zrealizowany zostanie pilotaż lekcji przyrody w terenie, który pomoże spopularyzować tę metodę w krakowskich placówkach edukacyjnych. W przypadku wyboru i powodzenia projektu - projekt będzie składany w kolejnym roku, aby kolejne klasy i grupy przedszkolne mogły w nim wziąć udział.
 
Wyprawa dla klas szkolnych lub grup przedszkolnych powinna:
- trwać ok 4-5 godzin
- dawać możliwość swobodnego ruchu i zabawy dzieciom/młodzieży
- uwzględniać alternatywne metody edukacyjne np. gra leśna, podchody. 
- angażować wszystkie zmysły: wzrok, słuch, węch, dotyk
- zawierać element warsztatowy, podczas którego dzieci/młodzież wykonuje manualnie jakąś rzecz grupowo lub indywidualnie, związaną z tematem wyprawy (np wyplatanie z wikliny przy temacie gniazdowania ptaków)
- zawierać element przygodowy związany z biwakowaniem np. ognisko (tylko jeśli jest możliwe jego bezpieczne i legalne urządzenie), przygotowywanie jedzenia na kuchence polowej.
 
Dzieci, które będą uczestniczyły w cyklu mogą prowadzić zeszyt odkrywcy związany z wyprawami/zielnik/ słoik leśnych skarbów. Formuła powinna być dostosowana do grupy wiekowej.  
Wyprawo-piknik dla różnych grup wiekowych powinien:
- trwać ok 3-4 godziny
- odbywać się w weekend
- składać się ze spaceru z edukatorami (co najmniej dwie grupy - dla rodzin z dziećmi i dla dorosłych), trwającego 1-1,5 godziny
- pikniku połączonego z warsztatami podczas których można będzie wykonać pracę z naturalnych elementów  lub wziąć udział w zajęciach ruchowych. Uczestnicy będą zachęcani do przyniesienia własnych koców i prowiantu. Wspólny piknik będzie okazją do integracji.
 
Lokalizacja:
- cykle i wyprawy dla placówek edukacyjnych powinno odbyć się w co najmniej trzech z poniższych miejsc: łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górkę Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego. 
- weekendowe ogólnodostępne wyprawo-pikniki będą się odbywać za każdym razem w innym miejscu, żeby umożliwić poznanie różnych zielonych miejsc w naszej dzielnicy 
 
Dostępność:
- informacja o zgłoszeniach do cyklów i na pojedyncze wyprawy dla szkół i placówek zostanie jednocześnie wysłana do wszystkich placówek w dzielnicy
- obowiązywać będą przejrzyste kryteria zapisu - np. kolejność zgłoszeń, ograniczenia ilości grup z jednej placówki
- wyprawy będą promowane z odpowiednim wyprzedzeniem w Internecie i za pomocą tradycyjnych plakatów (minimum 3 tygodnie), będą obowiązywać przejrzyste kryteria zapisu
- przewodnicy dopasują trasę i prowadzenie do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (możliwość zgłoszenia w formularzu) - jeśli zgłoszą się osoby, które mają możliwość poruszania się tylko na wózku - trasa jednej ogólnodostępnej wyprawy powinna zostać przygotowana tak, żeby umożliwić im udział 
 
Scenariusze lekcji i karty pracy:
- pozwolą realizować lekcje w przyrodzie - nauczycielom, edukatorom i rodzicom, którzy realizują edukację domową, albo chcą wspierać edukację dziecka
- pozwolą skonstruować kilkugodzinną wyprawę, podczas której dzieci w terenie będą mogły nabywać i ćwiczyć umiejętności i wiedzę z różnych przedmiotów (wyprawa nie jest tylko dodatkiem do lekcji i odpoczynkiem od nauki, tylko nauką w terenie)
- powinny uwzględniać i opisywać realizację podstawy programowej (z różnych przedmiotów - przyroda; wychowanie fizyczne; matematyka -np. mierzenie odległości, liczenie, rysowanie mapy; j polski np. tworzenie opisu, listu, relacji; edukacja plastyczna)
- powinny uwzględniać metody aktywizujące, uczenie przez zabawę - np. zagadki, podchody, tropienie
- zostaną opublikowane na stronie Centrum Edukacji Ekologicznej Symbioza - do pobrania i wydrukowania (a jeśli uda się nawiązać współpracę - również na stronie Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ)
- informacja o scenariuszach, kartach i możliwościach korzystania z nich zostanie rozesłana do szkół
- powinny być czarno-białe, żeby umożliwić nisko-kosztowy wydruk.
 
Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia.

Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.

Projekt zostanie zrealizowany do wysokości wyznaczonych środków finansowych.

UZASADNIENIE PROJEKTU

- Wszyscy jesteśmy przebodźcowani, zestresowani ilością zadań, problemów. Wyjścia w naturę pozwalają się zregenerować fizycznie i mentalnie. 
- Dzieci mało czasu spędzają na zewnątrz, w kontakcie z przyrodą, co negatywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. Wyprawy w przyrodę dzielnicy to okazja do tego, żeby zażyć ruchu, spędzić czas na świeżym powietrzu, odpocząć od bodźców i elektroniki.
- Człowiek najlepiej uczy się poprzez udział i doświadczanie, poprzez emocje i pytania jakie temu doświadczaniu towarzyszą. Chcemy stworzyć dzieciom z naszej dzielnicy możliwość nauki w przyrodzie, przez doświadczanie i zabawę, która daje radość i sprawia, że zdobyta wiedza zostaje na długo w pamięci, a zachwyt nad przyrodą w sercu. Uczyć możemy się przez całe życie. Wyprawy weekendowe będą okazją do zdobycia wiedzy o przyrodzie w naszej okolicy przez osoby w różnym wieku.
- Poznawanie przyrody sprzyja budowaniu z nią więzi, a w konsekwencji sprawia, że chcemy o nią dbać i spędzać w niej czas. 
- Wspólne wycieczki sprzyjają budowaniu relacji. W przypadku klas i grup przedszkolnych - budowaniu relacji rówieśniczych, z wychowawcami, w przypadku otwartych wyprawo-pikników - relacji sąsiedzkich

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Realizacja Realizacja zadania 160 000,00 PLN
160 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja wykonanie zadań w ramach realizacji projektu 2024

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt zakłada zorganizowanie wypraw, pikników oraz warsztatów dla wszystkich mieszkańców Dzielnicy VIII Dębniki, szkół i przedszkoli. Zadanie ma na celu poznanie wyjątkowej przyrody Dębnik: łąk w Kostrzu, Zakrzówka, Górkę Pychowicką, Uroczysko Skotniki oraz Skałki Twardowskiego. Realizacja zadania pozwoli na pogłębienie wiedzy na temat miejsc ważnych przyrodniczo, zachęci wszystkich mieszkańców do spędzania czasu na świeżym powietrzu oraz pozwoli na budowanie nowych realizacji i więzi społecznych.
powrót