Przygody w Dębnickiej przyrodzie
Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górka Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego
Krótki opis projektu
Poznajmy wyjątkową przyrodę naszej dzielnicy: łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górkę Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego. Wyprawy w naturę z edukatorami, warsztatami, piknikami dla wszystkich mieszkańców dzielnicy, szkół i przedszkoli.
Opis projektu
Poznajmy wyjątkową przyrodę naszej dzielnicy: łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górkę Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego. Wyprawy w naturę z edukatorami, warsztatami, piknikami dla wszystkich mieszkańców dzielnicy, szkół i przedszkoli.
W naszej dzielnicy znajdują się wyjątkowe miejsca, w których można się poczuć jak w prawdziwej głuszy. Mamy to szczęście, że ekscytująca wyprawa nie wymaga od nas wyjazdu nigdzie daleko. W lasku pychowickim możemy odkrywać porośnięte paprociami wąwozy prowadzące do tajemniczych kawern. Na łąkach w Kostrzu spotykamy jedne z najrzadszych gatunków motyli na świecie i zatopimy wśród ciągnących się po horyzont kolorowych łąk. Koło Zakrzówka spotkamy węża - gniewosza plamistego (nie ma się czego bać - jest niejadowity) i pszczoły murarki.
Wystarczy spacer lub kilka przystanków autobusem, żeby odkrywać i zachwycać się przyrodą, którą mamy na wyciągnięcie ręki. To bezcenny zasób w czasach, w których jesteśmy przeciążeni stresem, przebodźcowani, a u dzieci diagnozowany jest syndrom deficytu natury. Kontakt z przyrodą obniża stres, pozwala się zregenerować fizycznie i psychicznie.
Chcemy promować spędzanie czasu w wyjątkowej przyrodzie w naszej dzielnicy, zwiększyć świadomość i wiedzę o tutejszej wyjątkowej faunie i florze dzięki ogólnodostępnym wyprawom oraz współpracy ze szkołami i przedszkolami. Chcemy też promować uczenie się przez całe życie i uczenie w terenie, wedle formuły: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
W ramach projektu:
- każdy mieszkaniec i mieszkanka, niezależnie od wieku będzie mógł wziąć udział w wyprawie z edukatorem i warsztatach w ramach wyprawo-pikników na każdą porę roku
- cyklu "4 pory roku w moim lesie/na mojej łące" - podczas każdej pory roku będzie organizowana całodzienna wyprawa połączona z warsztatami i biwakowaniem (ognisko/przygotowywanie jedzenia/piknik)
- jednorazowe wyprawy połączone z warsztatami i biwakowaniem (ognisko/przygotowywanie jedzenia/piknik)
- nauczyciele, edukatorzy, rodzice będą mogli skorzystać ze scenariuszy lekcji i kart pracy dzięki którym będą mogli przeprowadzić ciekawą wycieczkę / realizować podstawę programową w ramach zajęć w terenie, dedykowanych dębnickiej przyrodzie
- zrealizowany zostanie pilotaż lekcji przyrody w terenie, który pomoże spopularyzować tę metodę w krakowskich placówkach edukacyjnych. W przypadku wyboru i powodzenia projektu - projekt będzie składany w kolejnym roku, aby kolejne klasy i grupy przedszkolne mogły w nim wziąć udział.
- trwać ok 4-5 godzin
- dawać możliwość swobodnego ruchu i zabawy dzieciom/młodzieży
- uwzględniać alternatywne metody edukacyjne np. gra leśna, podchody.
- angażować wszystkie zmysły: wzrok, słuch, węch, dotyk
- zawierać element warsztatowy, podczas którego dzieci/młodzież wykonuje manualnie jakąś rzecz grupowo lub indywidualnie, związaną z tematem wyprawy (np wyplatanie z wikliny przy temacie gniazdowania ptaków)
- zawierać element przygodowy związany z biwakowaniem np. ognisko (tylko jeśli jest możliwe jego bezpieczne i legalne urządzenie), przygotowywanie jedzenia na kuchence polowej.
Wyprawo-piknik dla różnych grup wiekowych powinien:
- trwać ok 3-4 godziny
- odbywać się w weekend
- składać się ze spaceru z edukatorami (co najmniej dwie grupy - dla rodzin z dziećmi i dla dorosłych), trwającego 1-1,5 godziny
- pikniku połączonego z warsztatami podczas których można będzie wykonać pracę z naturalnych elementów lub wziąć udział w zajęciach ruchowych. Uczestnicy będą zachęcani do przyniesienia własnych koców i prowiantu. Wspólny piknik będzie okazją do integracji.
- cykle i wyprawy dla placówek edukacyjnych powinno odbyć się w co najmniej trzech z poniższych miejsc: łąki w Kostrzu i na Zakrzówku, Górkę Pychowicką, Uroczysko Skotniki, Skałki Twardowskiego.
- weekendowe ogólnodostępne wyprawo-pikniki będą się odbywać za każdym razem w innym miejscu, żeby umożliwić poznanie różnych zielonych miejsc w naszej dzielnicy
- informacja o zgłoszeniach do cyklów i na pojedyncze wyprawy dla szkół i placówek zostanie jednocześnie wysłana do wszystkich placówek w dzielnicy
- obowiązywać będą przejrzyste kryteria zapisu - np. kolejność zgłoszeń, ograniczenia ilości grup z jednej placówki
- wyprawy będą promowane z odpowiednim wyprzedzeniem w Internecie i za pomocą tradycyjnych plakatów (minimum 3 tygodnie), będą obowiązywać przejrzyste kryteria zapisu
- przewodnicy dopasują trasę i prowadzenie do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (możliwość zgłoszenia w formularzu) - jeśli zgłoszą się osoby, które mają możliwość poruszania się tylko na wózku - trasa jednej ogólnodostępnej wyprawy powinna zostać przygotowana tak, żeby umożliwić im udział
- pozwolą realizować lekcje w przyrodzie - nauczycielom, edukatorom i rodzicom, którzy realizują edukację domową, albo chcą wspierać edukację dziecka
- pozwolą skonstruować kilkugodzinną wyprawę, podczas której dzieci w terenie będą mogły nabywać i ćwiczyć umiejętności i wiedzę z różnych przedmiotów (wyprawa nie jest tylko dodatkiem do lekcji i odpoczynkiem od nauki, tylko nauką w terenie)
- powinny uwzględniać i opisywać realizację podstawy programowej (z różnych przedmiotów - przyroda; wychowanie fizyczne; matematyka -np. mierzenie odległości, liczenie, rysowanie mapy; j polski np. tworzenie opisu, listu, relacji; edukacja plastyczna)
- powinny uwzględniać metody aktywizujące, uczenie przez zabawę - np. zagadki, podchody, tropienie
- zostaną opublikowane na stronie Centrum Edukacji Ekologicznej Symbioza - do pobrania i wydrukowania (a jeśli uda się nawiązać współpracę - również na stronie Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ)
- informacja o scenariuszach, kartach i możliwościach korzystania z nich zostanie rozesłana do szkół
- powinny być czarno-białe, żeby umożliwić nisko-kosztowy wydruk.
Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.
Projekt zostanie zrealizowany do wysokości wyznaczonych środków finansowych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
- Wszyscy jesteśmy przebodźcowani, zestresowani ilością zadań, problemów. Wyjścia w naturę pozwalają się zregenerować fizycznie i mentalnie.
- Dzieci mało czasu spędzają na zewnątrz, w kontakcie z przyrodą, co negatywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. Wyprawy w przyrodę dzielnicy to okazja do tego, żeby zażyć ruchu, spędzić czas na świeżym powietrzu, odpocząć od bodźców i elektroniki.
- Człowiek najlepiej uczy się poprzez udział i doświadczanie, poprzez emocje i pytania jakie temu doświadczaniu towarzyszą. Chcemy stworzyć dzieciom z naszej dzielnicy możliwość nauki w przyrodzie, przez doświadczanie i zabawę, która daje radość i sprawia, że zdobyta wiedza zostaje na długo w pamięci, a zachwyt nad przyrodą w sercu. Uczyć możemy się przez całe życie. Wyprawy weekendowe będą okazją do zdobycia wiedzy o przyrodzie w naszej okolicy przez osoby w różnym wieku.
- Poznawanie przyrody sprzyja budowaniu z nią więzi, a w konsekwencji sprawia, że chcemy o nią dbać i spędzać w niej czas.
- Wspólne wycieczki sprzyjają budowaniu relacji. W przypadku klas i grup przedszkolnych - budowaniu relacji rówieśniczych, z wychowawcami, w przypadku otwartych wyprawo-pikników - relacji sąsiedzkich
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Realizacja | Realizacja zadania | 160 000,00 PLN |
160 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Realizacja | wykonanie zadań w ramach realizacji projektu | 2024 |