Bezpieczny Plac na Groblach
Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica I Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: pl. na Groblach, ul. Tarłowska, ul. Tenczyńska
Krótki opis projektu
Projekt ma na celu ograniczenie ruchu samochodów naruszających znak B-1 obowiązujący na obszarze pl. na Groblach (wraz z ul. Tenczyńską i Tarłowską) oraz zwiększenie bezpieczeństwa przebywających tam pieszych i rowerzystów.
Opis projektu
Projekt zakłada:
- opracowanie projektu zmian w organizacji ruchu obejmującego pl. na Groblach oraz ul. Tarłowską
- zawężenie oznakowaniem poziomym prawej strony wlotu ul. Plac na Groblach (patrząc od strony ul. Straszewskiego) i umieszczenie (w zawężanym miejscu) prefabrykowanej wyspy z pylonem U-5a,
- rozszerzenie strefy zamieszkania na Placu na Groblach poprzez maksymalne przysunięcie jej do ul. Powiśle. Powyższe wiązać się będzie z likwidacją przejść dla pieszych oraz umożliwi zawężenie oznakowaniem poziomym prawej strony wlotu ul. Plac na Groblach (patrząc od strony ul. Powiśle) i umieszczenie (w zawężanym miejscu) znaku B-1 wraz z tabliczką T-0.
- wprowadzenie oznakowania poziomego wymuszające tzw. "esowanie" toru jazdy na odcinku pl. na Groblach do ul. Tarłowskiej;
- montaż 10szt. stojaków na rowery na ul. Tarłowskiej po stronie parzystych numerów na odcinku od skrzyżowania z ul. Tenczyńską w stronę Skweru Jerzego Turaszwiliego.
- przeniesienie dwóch miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych z ul. Tarłowskiej na ul. Plac na Groblach pomiędzy kamienicami 3 i 5
- ewentualny montaż progu zwalniającego na ul. Tarłowksiej (min. 10m od skrzyżowania z ul. Tenczyńską).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Rejon pl. na Groblach, z uwagi na bliskość Wawelu, w okresie wzmożonego ruchu turystycznego często zastawiony jest samochodami, których kierowcy ignorują znak B-1 przy wjeździe. Wynika to z jednej strony z chęci uniknięcia opłaty za parkowanie (brak parkometrów na Placu oraz ul. Tarłowskiej i Tenczyńskiej sprawia wrażenie "darmowości"), z drugiej - z bardzo niewyraźnego oznakowania strefy ograniczonego ruchu. Oznakowanie to jest szczególnie nieczytelne dla kierowców zagranicznych - przy wjeździe, przez chwilę po skręceniu w ulicę, widzą ponad półmetrową tablicę w licznymi informacjami w języku polskim, których po prostu nie rozumieją. Analogiczny problem dot. oznakowania odnoszącego się do strefy zamieszkania - w praktyce kierowcy często znacznie przekraczają prędkość na odcinku pl. na Groblach pomiędzy ul. Straszewskiego a ul. Tarłowską.
Realizacja projektu posłuży uporządkowaniu organizacji ruchu, racjonalizacji miejsc postojowych (w tym miejsc dla niepełnosprawnych) oraz zagospodarowaniu na stojaki rowerowe miejsca na ul. Tarłowskiej gdzie zlikwidowano miejsca parkingowe.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt | Projekt organizacji ruchu - realizator ZDMK | 2 000,00 PLN |
Realizacja | Wdrożenie w terenie rozwiązań projektowych – realizator ZDMK | 16 000,00 PLN |
Realizacja | Montaż stojaków rowerowych – realizator ZTP | 7 000,00 PLN |
25 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt | Opracowanie projektu organizacji ruchu | I - II kwartał 2024 r. |
Realizacja | Realizacja prac w terenie | III - IV kwartał 2024 r. |