Projekt lokalny - Dzielnica XIII
NR 18:
Zielone przystanki w Podgórzu
Projekt odrzucony:
Projekt dotyczy budowy donic oraz posadzenia zieleni przy przystankach tramwajowych na terenie Dzielnicy XIII Podgórze. Na etapie wstępnej weryfikacji przedmiotowy projekt został poddany ocenie merytoryczno-prawnej oraz wysłany do opinii do różnych jednostek, m. in. Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków. Zgodnie z "Wytycznymi projektowania infrastruktury transportu zbiorowego" (WR-D-43-3) rekomendowanymi przez Ministerstwo Infrastruktury, perony tramwajowe powinny składać się z 3 stref, analizując ich powierzchnię pod kątem szerokości, tj. pas: zabudowy, powierzchni użytkowej oraz strefy zagrożenia. Pas zagrożenia znajduje się bezpośrednio przy krawędzi peronowej i jest to obszar, w którym pasażerom nie wolno przebywać w trakcie przejazdy lub przyjazdu pojazdu, zalecana szerokość powinna wynosić 0,5 m.
Pas powierzchni użytkowej znajduje się w środkowej części peronu i nie powinien być zabudowany ponieważ służy on do swobodnego przemieszczania się pasażerów (również do wymiany pasażerskiej wsiadających i wysiadających) po peronie. Jego szerokość powinna uwzględniać osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach.
Pas zabudowy stanowi zewnętrzną część peronu, na którym, w zależności od dostępnej szerokości, mogą być zlokalizowane niezbędne elementy wyposażenia technicznego peronu takie jak: wygrodzenia peronowe, wiaty, ławki, kosze, tablice informacji pasażerskiej oraz słupy oświetlenia ulicznego lub słupy trakcyjne. Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania oraz kwestie związane ze skrajnią drogową oraz tramwajową, realizacja projektu we wskazanych lokalizacjach nie jest możliwa. Wprowadzenie donic z drzewami na terenie przystanków spowoduje powstanie barier architektonicznych. Należy zwrócić uwagę, że drzewa sadzone w warunkach ekstremalnie trudnych jakimi są donice wiążą się z bardzo dużym nakładem kosztów utrzymania i pielęgnacji. Drzewa sadzone w donicach nie mają szans na prawidłowy rozwój.
Zgodnie z zapisami uchwały nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 lutego 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta; 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. W związku z powyższym, projekt uzyskuje opinie negatywną.
Edycja Budżet Obywatelski 2024
Projekt lokalny - Dzielnica XIII
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
120 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Przystanek tramwajowe lub autobusowe Rondo Matecznego (działka 582 obr. P-12)
Przystanek tramwajowy Korona (działka 511 obr. P-13)
Dodatkowe lokalizacje: Przystanek tramwajowe lub autobusowe Rondo Matecznego (działka 582 obr. P-12)Przystanek tramwajowy Zabłocie (działka 10/3 obr. P-14)Przystanek tramwajowy Korona (działka 511 obr. P-13)Przystanek tramwajowy Plac Bohaterów Getta (działki 126/5, 524/3 obr. P-13)
Krótki opis projektu
Zmiana nawierzchni betonowej na enklawy zieleni na przystankach tramwajowych
Opis projektu
Projekt zakłada zdjęcie fragmentów płyt chodnikowych i posadzenie drzew lub krzewów na przystankach Rondo Matecznego, Korona.
Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia. Wszystkie elementy zagospodarowania terenu, jak także konkretne lokalizacje, zostaną poddane analizie możliwości realizacji pod względem obowiązujących przepisów prawa na etapie sporządzania dokumentacji projektowej wraz z uzgodnieniami. Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.
Projekt zostanie zrealizowany do wysokości wyznaczonych środków finansowych.
Ceny podane w kosztorysie projektu są cenami orientacyjnymi, które zostaną szczegółowo określone przez Projektanta na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Roślinność na przystankach stworzy bardziej przytulne warunki oczekiwania na tramwaj dla korzystających z komunikacji miejskiej.