Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 115:

Szybciej z/do tramwaju na Mogilskim

Projekt odrzucony: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie opiniuje projekt negatywnie, z uwagi na fakt iż przedmiotowe wiaty przystankowe nie stanowią własności Gminy Miejskiej Kraków i tym samym nie dysponujemy prawami do ingerencji w konstrukcje i ich posadowienie. Wiaty przez ich właściciela i dysponenta zostały posadowione w zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i w uzgodnieniu z odpowiednimi jednostkami Miasta. Projekt narusza regulamin BO w § 17 ust 1 pkt 6: W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które naruszałby prawa osób trzecich, w tym praw własności. Dodatkowo informujemy, że przedmiotowe przystanki objęte są umową koncesji na wymianę wiat i w roku 2027, kiedy prawa własności dla tych konstrukcji przejdzie na GMK zostaną one wymieniona na nowe. Wtedy będzie można nowe zadaszenia dowolnie dostosować infrastruktury sąsiedniej.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

40 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Rondo Mogilskie - przystanki 03 i 05

Krótki opis projektu

Przyspieszenie wymiany pasażerów tramwajów na relacji Rondo Grzegórzeckie<->Tunel (w obu kierunkach) poprzez odsunięcie od torowiska wiat przystankowych, co zwiększy ilość miejsca dostępnego dla pasażerów i ułatwi dostęp do tramwaju.

Opis projektu

Projekt obejmuje odsunięcie wiat przystanków tramwajowych Rondo Mogilskie 03 i Rondo Mogilskie 05 wraz z towarzyszącą małą architekturą (ławki) od torów tramwajowych celem zwiększenia przestrzeni dostępnej dla wymiany pasażerów i tym samym jej przyspieszenia. 
Wiata przystanku Rondo Mogilskie 03 (kierunek: Rondo Grzegórzeckie) powinna zostać odsunięta na tyle, na ile to możliwe biorąc pod uwagę jej ulokowanie względem ściany dolnego poziomu Ronda Mogilskiego, a wiata przystanku Rondo Mogilskie 05 (kierunek: tunel) powinna zostać odsunięta o co najmniej 1 metr.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Rondo Mogilskie jest jednym z większych i ważniejszych węzłów przesiadkowych w Krakowie, obsługującym niezliczoną liczbę linii tramwajowych i autobusowych, w tym dwie linie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.  
Z niezrozumiałych przyczyn przystanki na linii 50 (pomiędzy Rondem Grzegórzeckim i tunelem tramwajowym), i innych liniach w tej relacji (5, 9, 14, 17, 19, 20, 49), będące przystankami o największym obłożeniu ruchem, są wyjątkowo wąskie, co znacznie utrudnia mijanie się pasażerów podczas wsiadania i wysiadania z tramwaju i wydłuża potrzebny na to czas. Pasażerowie oczekujący na wejście do tramwaju często muszą czekać obok wiaty przystankowej, gdyż ilość miejsca przed nią jest niewystarczająca by mogli się oni swobodnie i sprawnie wyminąć z pasażerami wysiadającymi. Tym samym czas wymiany pasażerów wydłuża się niepotrzebnie każdorazowo nawet o kilkadziesiąt sekund. 
Obecna lokalizacja przystanków nie ma sensownego wytłumaczenia: za przystankiem nr 03 (w kierunku Ronda Grzegórzeckiego) do muru oporowego pozostaje ok. 1,20 m miejsca (może swobodnie przejść tam człowiek), a przystanek nr 05 (w kierunku tunelu) znajduje się na otwartym placu.
W związku z powyższym racjonalne wydaje się odsunięcie od torów wszystkich wiat na tych przystankach, co zwiększy przestrzeń dostępną pasażerom podczas ich wymiany i tym samym znacząco ją przyspieszy. W godzinach szczytu zysk czasowy wyniesie każdorazowo nawet kilkadziesiąt sekund, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu tramwajów na liniach obsługiwanych przez te przystanki i zmniejszy ryzyko zatorów pomiędzy tramwajami.

Galeria

powrót