Szybciej z/do tramwaju na Mogilskim
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rondo Mogilskie - przystanki 03 i 05
Krótki opis projektu
Przyspieszenie wymiany pasażerów tramwajów na relacji Rondo Grzegórzeckie<->Tunel (w obu kierunkach) poprzez odsunięcie od torowiska wiat przystankowych, co zwiększy ilość miejsca dostępnego dla pasażerów i ułatwi dostęp do tramwaju.
Opis projektu
UZASADNIENIE PROJEKTU
Rondo Mogilskie jest jednym z większych i ważniejszych węzłów przesiadkowych w Krakowie, obsługującym niezliczoną liczbę linii tramwajowych i autobusowych, w tym dwie linie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Z niezrozumiałych przyczyn przystanki na linii 50 (pomiędzy Rondem Grzegórzeckim i tunelem tramwajowym), i innych liniach w tej relacji (5, 9, 14, 17, 19, 20, 49), będące przystankami o największym obłożeniu ruchem, są wyjątkowo wąskie, co znacznie utrudnia mijanie się pasażerów podczas wsiadania i wysiadania z tramwaju i wydłuża potrzebny na to czas. Pasażerowie oczekujący na wejście do tramwaju często muszą czekać obok wiaty przystankowej, gdyż ilość miejsca przed nią jest niewystarczająca by mogli się oni swobodnie i sprawnie wyminąć z pasażerami wysiadającymi. Tym samym czas wymiany pasażerów wydłuża się niepotrzebnie każdorazowo nawet o kilkadziesiąt sekund.
Obecna lokalizacja przystanków nie ma sensownego wytłumaczenia: za przystankiem nr 03 (w kierunku Ronda Grzegórzeckiego) do muru oporowego pozostaje ok. 1,20 m miejsca (może swobodnie przejść tam człowiek), a przystanek nr 05 (w kierunku tunelu) znajduje się na otwartym placu.
W związku z powyższym racjonalne wydaje się odsunięcie od torów wszystkich wiat na tych przystankach, co zwiększy przestrzeń dostępną pasażerom podczas ich wymiany i tym samym znacząco ją przyspieszy. W godzinach szczytu zysk czasowy wyniesie każdorazowo nawet kilkadziesiąt sekund, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu tramwajów na liniach obsługiwanych przez te przystanki i zmniejszy ryzyko zatorów pomiędzy tramwajami.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
dokumentacja projektowa | 20 000,00 PLN | |
przeniesienie wiat | 3 szt.; nie ma konieczności zakupu nowych wiat | 20 000,00 PLN |
40 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
wykonanie dokumentacji | grudzień 2024 | 2024-12-01 |
przeniesienie wiat | pierwsza połowa 2025 | 2024-03-01 |