Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 17:

Międzypokoleniowe Spotkania w Ogrodzie Zmysłów

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

450 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ogród powstanie na ogólnodostępnym terenie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie przy ul. Kluczborskiej 3 (Numer działki 174/3), na wydzielonej powierzchni około 3-4 arów. Na szkolnym terenie znajdują się już inne, ogólnodostępne dla mieszkańców obiekty rekreacyjne, w tym szkolny teren zielony. Jest to miejsce w centrum dzielnicy z dogodnym dostępem dla seniorów, dzieci i młodzieży, również dla niepełnosprawnych. (50.08687458698678, 19.92858112817232)

Dodatkowe lokalizacje: Ogród powstanie na ogólnodostępnym terenie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie przy ul. Kluczborskiej 3 (Numer działki 174/3), na wydzielonej powierzchni około 3-4 arów. Na szkolnym terenie znajdują się już inne, ogólnodostępne dla mieszkańców obiekty rekreacyjne, w tym szkolny teren zielony. Jest to miejsce w centrum dzielnicy z dogodnym dostępem dla seniorów, dzieci i młodzieży, również dla niepełnosprawnych.

Krótki opis projektu

Projekt ma na celu przekształcenie niezagospodarowanego terenu w ekologiczne miejsce rekreacji i wypoczynku wraz ze strefą sensoryczną i edukacyjną dla mieszkańców dzielnicy. Ideą jego powstania jest poprawa zdrowia i samopoczucia dzieci i dorosłych.

Opis projektu

Ideą ogrodu sensorycznego jest pobudzenie wszystkich zmysłów, dzięki czemu dzieci i dorośli mogą poznawać w
pełni otaczający ich świat. Ogród ten wzbogacony o małą architekturę będzie miejscem wyciszenia i odpoczynku,
co ma istotne znaczenie zwłaszcza teraz, w okresie po pandemii.
Celem projektowanego ogrodu będzie aktywna nauka, poprawa zdrowia i zrównoważony rozwój uczniów SP15
oraz mieszkańców dzielnicy IV Prądnik Biały. Ogród sensoryczny w szczególnym zamyśle będzie miał również
charakter terapeutyczny. Szkoła posiada klasy integracyjne, w których na wielu poziomach uczą się uczniowie

zarówno pełnosprawni jak i osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
W ramach realizacji wykonana zostanie ścieżka sensoryczna z podłożem o różnych fakturach (np. kostka, żwir,
piasek) po których dzięki chodzeniu będzie pobudzany zmysł czucia, dotyku. Projekt zakłada również kwietniki z
roślinami o zróżnicowanych właściwościach (rośliny szumiące - stymulujące zmysł słuchu, rośliny pachnące -
rozwijające zmysł węchu czy rośliny wielobarwne o ciekawej fakturze - pobudzające zmysł wzroku i dotyku). W
naszym ogrodzie znajdzie się również miejsce na grządki warzywne.
Ogród sensoryczny będzie spełniał następujące funkcje:
- rekreacyjną (jako dopełnienie do istniejących już w pobliżu obiektów sportowo - rekreacyjnych);
- sensoryczną (korzystający z ogrodu będą poddawani zewsząd bodźcom zmysłowym - dotyk, węch, słuch, wzrok);
- rozwojowe (pogłębianie rozwoju każdego dziecka dzięki poznaniu, doświadczeniu, zdobywaniu informacji);
- edukacyjne (zdobywanie nowej wiedzy m.in. dzięki urządzeniom edukacyjno – sensorycznym, tablicom
informacyjnym, lekcjom na świeżym powietrzu).
Cały ogród zostanie zaprojektowany tak, aby intensywnie oddziaływać na zmysły osób tam przebywających, w
tym dzieci z niepełnosprawnością. Wszystkiego w ogrodzie można będzie doświadczyć empirycznie – dotknąć,
usłyszeć i powąchać.
Ważną rolę odgrywać będzie odpowiednio szeroka i czytelna komunikacja poprzez ogród z zastosowanym
podłożem o różnej fakturze w dotyku i o utwardzonej nawierzchni, co jest szczególnie istotne dla osób
poruszających się na wózkach.
W takim miejscu nie może zabraknąć urządzeń, które również wspomagają rozwój sensoryczny, pozwalają na
empiryczne doświadczenia, a zarazem są przystosowane do dzieci i młodzieży o różnym stopniu sprawności.
Ogród sensoryczny zostanie wyposażony w urządzenia takie jak panel eko-memory, ścianka przytulanka 3D,
tablica magnetyczna z kulodromem, panel muzyczny, ścianę do malowania, ławeczki oraz inne elementy małej
architektury.
Nie zabraknie również miejsca i atrakcji dla dorosłych i seniorów. Jednym z takich miejsc będzie drewniana
altanka, w której nasze babcie i dziadkowie oraz całe rodziny będą mogły spotykać się w miłej atmosferze.
Ponieważ w zamyśle ogród ma być równocześnie klasą, to w centralnej części stanie kilka ławek i małych stolików
drewnianych. Można je będzie wykorzystać na różne sposoby, np. podczas zielonych, terenowych lekcji do pracy
w grupach, albo na piknik i wspólne spożywanie posiłków w naturze lub na imprezę integracyjną z rodzicami, czy
corocznie organizowany Piknik Rodzinny, kierowany do całej okolicznej i szkolnej społeczności.
Ogrodzenie ogrodu będzie stanowił ekologiczny żywopłot.
Projekt zakłada również instalację ławeczki fotowoltaicznej solarnej umożliwiającej naładowanie smartfona czy
tabletu w trakcie odpoczynku na świeżym powietrzu. Ławeczka może emitować również dźwięki ponadakustyczne
odstraszające komary. Wszystkie funkcje zasilane są energią słoneczną, dzięki czemu korzystanie z ławki jest
ekologiczne.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa projekt zakłada instalację dwóch kamer podłączonych do monitoringu szkolnego
obejmującego zasięgiem teren wokół szkoły.
Ogrodzenie ogrodu będzie stanowił ekologiczny żywopłot.
Czego dotyczy projekt: Projekt zakłada utworzenie ogrodu sensorycznego dla każdego gdzie pojawią się: nowe
nasadzenia roślinności, nowe ścieżki, przejścia, a także sensoryczne urządzenia zabawowo - edukacyjne oraz
mała architektura tj. ławki, altanka, tablice informacyjne.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Powstanie miejsce łączące różne pokolenia: uczniów, rodziców i dziadków. Miejsce służące rekreacji i
wypoczynkowi dla całej rodziny. Ogród będzie miejscem powrotu do natury, zachętą dla rodzin do wspólnego
spędzania czasu na świeżym powietrzu. Miejsce będzie miało charakter prozdrowotny dla osób tam
przebywających, w całym zakresie psychofizycznym i percepcyjnym, co jest szczególnie istotne zwłaszcza teraz w okresie po pandemii COVID-19.
Projekt ma na celu przekształcenie niezagospodarowanego jeszcze terenu na miejsce rekreacji i wypoczynku wraz ze strefą sensoryczną i edukacyjną dla mieszkańców naszej dzielnicy. Dodatkowo charakterystyka i składowe ogrodu mają zachęcić mieszkańców do spędzania czasu na łonie natury, a zarazem sprawdzenia ich percepcji na różnorakie bodźce. W ogrodzie niezależnie od wieku każdy znajdzie coś dla siebie.
Implementacja nowoczesnych technologii w postaci ławeczki fotowoltaicznej solarnej wpłynie korzystnie na
wizerunek dzielnicy. Ławki fotowoltaiczne zapewniają ogromną wygodę i funkcjonalność w czasach, gdzie
urządzenia mobilne są nieodłącznym elementem naszej codzienności.
UZASADNIENIE OGÓLNODOSTĘPNOŚCI

Ogród będzie miejscem kontaktu z naturą, odpoczynku i relaksu dla uczniów szkoły i przedszkola jak i dzieci
dorosłych mieszkańców Dzielnicy, dla których będzie on udostępniany. W ogrodzie niezależnie od wieku, każdy
coś znajdzie dla siebie.
Miejsce to będzie pełniło również rolę integracji środowiska lokalnego, ponieważ stanie się ośrodkiem wspólnych
spotkań dzieci, rodziców i dziadków. Pozwoli na zacieśnienie więzi, powstawaniu nowych relacji.
Ponadto w otoczonej wysokimi wieżowcami infrastrukturze betonowej, to jedno z nielicznych miejsc, gdzie
seniorzy będą mogli odpoczywać wraz ze swoimi wnukami i opiekunami, aby w ten sposób budować wspólnotę
mieszkaniową w szczególności osób starszych i mieć kontakt z przyrodą.
Dojście oraz dojazd do ogrodu sensorycznego oraz komunikacja poprzez ogród dzięki zastosowaniu płaskiej
utwardzonej nawierzchni, zapewni dostępność ogrodu dla osób niepełnosprawnych, w tym również poruszających
się na wózkach.
Dostęp do ogrodu możliwy będzie przez wejścia na teren Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15
w Krakowie. Teren ogrodu znajdzie się w zasięgu monitoringu szkolnego, co wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo
jego użytkowników.
Ogród będzie dostępny nieodpłatnie dla ogółu mieszkańców przez wymaganą, a nawet znacznie przekraczającą
wymagania w budżecie obywatelskim ilość godzin, tj. w godz. 17:00-20:00 w dni robocze oraz w soboty i niedziele
od rana do wieczora. W godzinach nauki szkolnej w dni robocze ogród będzie służył uczniom SP15, którzy w
znacznej większości również są mieszkańcami dzielnicy IV Prądnik Biały.
Dyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie wyraża zgodę i popiera realizację
projektu oraz potwierdza spełnienie warunków ogólnodostępności.

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Według autora wniosku Projekt ma na celu przekształcenie niezagospodarowanego terenu w ekologiczne miejsce rekreacji i wypoczynku wraz ze strefą sensoryczną i edukacyjną dla mieszkańców dzielnicy. Ideą jego powstania jest poprawa zdrowia i samopoczucia dzieci i dorosłych.
powrót