Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XI NR 47:

Rozwijamy kompetencje! - zajęcia psychologiczne dla dzieci

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

109 420,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ośrodek Sportowo – Rekreacyjny "Kurdwanów Nowy" KSOS

Krótki opis projektu

Celem projektu jest wsparcie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla ich rodziców.

Opis projektu

Celem projektu jest wsparcie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Zaproszenie do uczestnictwa w zajęciach skierowane jest do dzieci i młodzieży mieszkających lub uczących się w szkołach na terenie Dzielnicy XI oraz ich rodziców.

Podczas zajęć wykorzystane zostaną rozmaite techniki psychospołeczne (trening umiejętności społecznych, relaksacja, arteterapia, choreoterapia, bajkoterapia, dramoterapia, psychorysunek, twórcze myślenie oraz inne techniki należące do repertuaru psychoedukacji). Zajęcia w poszczególnych grupach wiekowych będą obejmowały podobne treści, jednak sposób ich przekazu będzie odmienny ze względu na różnice rozwojowe pomiędzy dziećmi. Zajęcia obejmować będą takie zagadnienia jak m.in.:

  • rozpoznawanie i wyrażanie emocji
  • naukę wyrażania emocji w bezpieczny społecznie sposób
  • pracę nad radzeniem sobie z trudnymi emocjami m.in. strachem i złością
  • rozwijanie zachowań asertywnych
  • naukę relaksacji i własnego wyciszenia
  • wyznaczanie bliższych i dalszych celów
  • kwestie motywacji wewnętrznej i zewnętrznej
  • rozwijanie zachowań prospołecznych
  • ćwiczenie przyjmowania perspektywy drugiej osoby
  • problematykę odpowiedzialności za drugą osobę
  • wątki integracji grupowej i współpracy
  • naukę skupiania uwagi na doznaniach płynących z ciała i ze środowiska zewnętrznego
  • twórcze rozwiązywanie problemów
  • trening kreatywnego myślenia
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • rozwijanie pozytywnych relacji z innymi
  • nawiązywanie przyjaźni

W ramach projektu prowadzone będą zajęcia z psychologiem dla dzieci i młodzieży ze szkoły podstawowej i ponadpodstawowej oraz konsultacje i prelekcje z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą, pedagogiem dla rodziców/opiekunów. Zapisy na zajęcia, konsultacje i prelekcje będą odbywać się poprzez formularz zgłoszeniowy zamieszczony na dedykowanej projektowi stronie internetowej, a także na podany na stronie adres mailowy.

Materiały promocyjne informujące o możliwości zapisów zostaną rozpowszechnione wśród wszystkich mieszkańców Dzielnicy XI.

Zapisy na realizowane w ramach projektu zajęcia/konsultacje/prelekcje będą prowadzone wg kryterium kolejności zgłoszeń. Czas trwania każdego działania w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. Działaniami realizowanymi w ramach projektu planuje się objąć łącznie co najmniej 50 osób tj. dzieci i młodzieży oraz rodziców/opiekunów, zamieszkałych na terenie Dzielnicy XI.

 

Weryfikacja miejsca zamieszkania potencjalnych uczestników projektu odbywać się będzie poprzez podanie w formularzu zgłoszeniowym adresu zamieszkania oraz zaznaczenie pola z informacją, że podane dane są prawdziwe.

 

Podczas realizacji projektu będą spełnione minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W celu zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami:

  • w formularzu zgłoszeniowym zostanie umieszczona specjalna rubryka do wpisania informacji o ewentualnych potrzebach np. osób z niepełnosprawnością ruchową i innymi, dzięki czemu każdorazowo i dla każdego z uczestników zostaną podjęte odpowiednie działania mające na celu zapewnienie dostępności w przypadku zaistnienia takiej potrzeby – w przypadku zgłoszenia za pomocą adresu e-mail, na stronie internetowej zostanie zamieszczony komunikat z prośbą o poinformowanie o ewentualnych potrzebach w treści e-maila;
  • lokal wskazany jako miejsce realizacji zadania nie posiada barier architektonicznych ani innych utrudnień, które uniemożliwiają lub utrudniają dostęp i swobodę dla uczestników zadania.

 

Z uwagi na to, że projekt skierowany jest w szczególności do dzieci i młodzieży, będzie on realizowany zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Ustawą o Małoletnich).

 

Zajęcia dla dzieci i młodzieży ze szkoły podstawowej oraz ze szkoły ponadpodstawowej

Uczestnicy zajęć zostaną podzielni na 4 grupy wiekowe, każda grupa będzie uczestniczyć w 34 zajęciach, tj. łącznie zostanie zorganizowanych 136 zajęć dla dzieci. Grupa będzie liczyć od 6-10 osób każda. W kameralnym gronie dzieci i młodzież będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez psychologa, podczas których będą mogły rozwijać kompetencje społeczne i emocjonalne oraz swobodnie porozmawiać o problemach z jakimi się borykają. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach będzie pisemna zgoda rodzica/opiekuna. Czas trwania każdych zajęć w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową.

Z zajęć dla dzieci i młodzieży skorzysta min. 24 dzieci. W ramach projektu każde dziecko skorzysta z 34 zajęć.

 

Konsultacje dla rodziców

W ramach realizowanego projektu rodzice/opiekunowie, potrzebujący konsultacji z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą lub pedagogiem, będą mieli możliwość indywidualnej rozmowy. Planuje się przeprowadzić dwie konsultacje w miesiącu. Czas trwania każdej konsultacji w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. W czasie przeznaczonym na każdą konsultację (jedna godzina zegarowa) może odbyć się więcej niż jedna rozmowa rodzica ze specjalistami.

Z konsultacji dla rodziców skorzysta m.in. 10 rodziców/opiekunów. W ramach projektu zostanie przeprowadzonych minimum 18 konsultacji dla rodziców.

 

Prelekcje dla rodziców

W trakcie projektu zaplanowano prelekcje dla rodziców/opiekunów z psychologiem, neuropsychologiem, psychoterapeutą, pedagogiem, które odbywałyby się dwa razy w miesiącu w okresie od kwietnia do listopada. Tematyka prelekcji obejmowała będzie kwestie związane, np. z prawidłowym rozwojem dzieci i młodzieży, problematyką komunikacji między dziećmi i młodzieżą a rodzicami, pomocą dzieciom i młodzieży w radzeniu sobie z ich trudnymi emocjami. Czas trwania każdej prelekcji w ramach realizowanego projektu będzie wynosił 1 godzinę zegarową. Z prelekcji dla rodziców skorzysta min. 10 rodziców/opiekunów.

W ramach projektu zostanie przeprowadzonych minimum 18 prelekcji dla rodziców.

 

Do prowadzenia zajęć, konsultacji i prelekcji zostaną zatrudnieni specjaliści z zakresu psychologii i terapii tj. psychologowie, neuropsycholog, psychoterapeuci, pedagodzy doświadczeni w pracy z dziećmi i młodzieżą, którzy posiadają niezbędne uprawnienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa np.

Psycholog - wykształcenie wyższe, minimum dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, preferowani będą psychologowie posiadający certyfikaty ukończenia szkoleń z zakresu m.in. treningu umiejętności społecznych, treningu kontroli złości, arteterapii.

Neuropsycholog - wykształcenie wyższe, minimum dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, mile widziane ukończenie kursu lub studiów podyplomowych z neuropsychologii

Psychoterapeuta - wykształcenie wyższe, w trakcie atestowanego, całościowego szkolenia w psychoterapii (co najmniej po 2 roku) lub ukończenie przedmiotowego szkolenia potwierdzone certyfikatem.

Pedagog - wykształcenie wyższe, co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą.

W razie zapotrzebowania w spotkaniach będą mogli uczestniczyć dzieci i młodzież oraz rodzice/opiekunowie z niepełnosprawnościami, którzy otrzymają pomoc i wsparcie, które pozwolą się na poznanie sposobów radzenia sobie z pojawiającymi się w ich codziennym życiu trudnościami, które są spowodowane występującą niepełnosprawnością.

Zajęcia/konsultacje/prelekcje zaplanowane zostały na okres od kwietnia do grudnia 2025 r. Zajęcia/konsultacje/prelekcje będą się odbywać stacjonarnie i w razie zapotrzebowania online. W razie zaistnienia potrzeby poprowadzenia zajęć/konsultacji/prelekcji online planujemy skorzystanie z platformy takiej jak np. MyOwnConference.

 

W ramach realizacji projektu zostaną zakupione niezbędne materiały takie jak gry psychologiczne i edukacyjne (np. gry integracyjne, rozwijające obszar emocjonalny, umiejętności społeczne), książki psychologiczne (np. bajki relaksacyjne, bajki terapeutyczne dotyczące podobieństw i różnic między ludźmi, tolerancji, lęku, złości, współpracy), materiały dydaktyczne (takie jak karty pracy do poszczególnych tematów), głośnik do zajęć z choreoterapii i relaksacji oraz materiały kreatywne (np. maski, piórka, zestawy DIY).

 

Podczas realizacji zajęć, konsultacji i prelekcji dla uczestników zapewnione będą napoje i drobne przekąski. Poczęstunek i napoje dla uczestników zajęć są przewidziane z myślą o wykorzystaniu ich w sposób edukacyjny i terapeutyczny. Na zajęcia grupowe często przychodzą dzieci mające trudności z nawiązywaniem i podtrzymywaniem relacji społecznych. Podczas zajęć przewidziane jest 5 minut czasu (w połowie lub pod koniec zajęć), aby dzieci podjęły samodzielną próbę nawiązania interakcji z innymi członkami grupy, wspólnie w ten sposób spędziły czas, zintegrowały się oraz utrwaliły i doskonaliły nabyte podczas zajęć umiejętności społeczne w praktyce. Taka technika integracji jest wykorzystywana w niektórych świetlicach terapeutycznych oraz w grupach socjoterapeutycznych.

Projekt umożliwi dzieciom i młodzieży rozwinięcie kompetencji społecznych i emocjonalnych, co pozwoli im efektywniej radzić sobie w różnorodnych, codziennych sytuacjach. Rezultatem projektu będzie również zwiększenie wiedzy rodziców/opiekunów dotyczącej norm rozwojowych u dzieci i młodzieży oraz sposobów, w jaki najlepiej wpierać i stymulować ich rozwój.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Dzieci i młodzież funkcjonują w wielu różnych grupach społecznych np. rodzina, rówieśnicy, czy szkoła. Nieodłącznym elementem życia są emocje, które niejednokrotnie sprawiają, że w danych sytuacjach zachowujemy się w określony sposób. Zadaniem każdego jest nauczenie się wyrażania emocji i zachowywania w aprobowany przez społeczeństwo sposób. Zajęcia wspierające kompetencje społeczne i emocjonalne wydają się teraz szczególne potrzebne, gdyż oprócz indywidualnych dyspozycji i zasobów, na obecną kondycję psychiczną dzieci i młodzieży wpływają niedawne trudne wydarzenia, takie jak pandemia i wojna na Ukrainie.

 

Projekt ma na celu stworzenie możliwości kontaktu ze specjalistami, którzy wskażą sposoby radzenia sobie z różnymi sytuacjami z życia codziennego. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania, zrozumienia określonych zachowań i umiejętności. Dzięki zajęciom uczestnicy będą mieli możliwość lepszego poznania siebie, swoich mocnych i słabych stron. Nauczą się rozpoznawać emocje oraz radzić sobie z emocjami własnymi i innych osób. Będą mogli poćwiczyć przyjmowanie perspektywy drugiej osoby, nauczą się współpracy i odpowiedzialności.

 

Uczestnicy zajęć rozwiną zachowania prospołeczne i asertywną postawę. Ponadto nauczą się wyznaczać sobie bliższe i dalsze cele oraz znajdować w sobie motywację do ich realizacji. Będą umieli poszukiwać nowych rozwiązań zaistniałych problemów i rozwiną kreatywne myślenie.
Za sprawą zajęć wzmocnią również poczucie własnej wartości.

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt będzie stanowił wsparcie rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży z klas 1 - 8 szkół podstawowych, poprzez zajęcia opierające się na rozmaitych technikach psychospołecznych. Jednocześnie, realizacja projektu przyczyni się do zapewnienia wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla ich rodziców.
powrót