Ogródek badawczo-ekologiczny, czyli czas na kolejne projekty z budżetu obywatelskiego
Uczniowie szkoły podstawowej nr 54 przy ul. Tynieckiej 122 mają własną stację meteo. O lekcje ekologii na świeżym powietrzu z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu zabiegali: rodzice, nauczyciele i sami uczniowie w ramach 8 edycji budżetu obywatelskiego. Jednostka Klimat-Energia-Gospodarka Wodna zakończyła właśnie realizację zadania w terenie.
W ramach badawczo - naukowej inwestycji pojawiły się takie urządzenia jak:
- Czujnik zapylenia PM2.5 i PM10 – czujnik smogu
- Miernik hałasu
- Ekran LED do prezentacji danych z urządzeń pomiarowych
- Edukacyjna klatka meteorologiczna z przyrządami pomiarowymi
- Wiatromierz Wilda
- Deszczomierz Hellmanna ze słupkiem
- Urządzenia pomiarowe do porównywania temperatury powietrza i temperatury gruntu
- Edukacyjna elektrownia wiatrowa
- Edukacyjna elektrownia słoneczna
- Automatyczna stacja meteorologiczna.
– Od teraz uczniowie mogą samodzielnie określić czy były opady, czy mamy suszę, jak czyste jest powietrze. Takie zdobywanie wiedzy na temat klimatu przez kontakt z przyrodą to jeden z najskuteczniejszych czynników wychowawczych. Ścieżka edukacyjna z miernikami i czujnikami to bogate źródło wiedzy i przeżyć, które u najmłodszych wywołuje chęć aktywnego działania – mówi Agnieszka Klich, koordynator projektu KEGW.
Celem zadania jest edukacja ekologiczna. Od teraz przy Szkole Podstawowej nr 54 w Krakowie można samemu odczytywać pomiary temperatury, poziomu opadów atmosferycznych czy prędkości wiatru.
– Bezpośrednie zetknięcie się z konkretnymi parametrami przyrodniczymi często wywołuje u uczniów ciekawość, nasuwa wiele pytań i stwarza szerokie możliwości rozwoju. Pojawiają się pomysły działań, jakie powinnyśmy jako społeczeństwo podejmować każdego dnia na rzecz środowiska – dodaje Agnieszka Klich, koordynator projektu KEGW.
Ogródek jest ogólnodostępny, jego realizacja pochłonęła: 191 406,51 zł.